31.01.09

Jakobson annab süütundenõu




Hea Jakobson,

Igapäevane inimestega manipuleerimine on saanud nii kolossalsed mõõtmed, et ei saagi aru, kas siirast emotsiooni, vaba tahet, või ausat kommunikatsiooni üldse toimub - võtame näiteks terve reklaamibisnese kuni PR trikkideni välja - valitsuse liikmed, poliitikud mingi chit-chatiga tegelemas teevees või kinnimakstud kollases ajakirjanduses reaalsete probleemide lahendamise asemel, pseudoprobleemide väljatoomine jne. Terve koolitus-turundusbinses on ju sellele rajatud.

Aga võtame esialgu isiklike suhete plaanilt. Kaval manipulaator mängib väga osavalt inimese süütunnetel, paneb inimese peaaegu vabatahtlikult midagi ebameeldivat tegema. Hea Vändra Isand, oled süütunde tekitamise osas suht kogenud, näed juba kohe, kui inimesed seda kasutades Sinuga manipuleerima hakkavad. Milline oleks Su praktiline soovitus inimesele ennast kaitsta, kellel pole suurt kogemust süütunnetel mängiva inimesele vastuseisuks?


Panna paika iseenda prioriteedid. Siis saab käituda neile vastavalt, mis kahtlemata ei meeldi paljudele, ja siiski mitte süüdi olla.

Näide: keegi süüdistab sind, et oled laisk. Lased peast läbi oma prioriteedid, ja kui nende hulka ei kuulu virk olemine, ei tunne sa ennast süüdi. Kui aga kuulub, saad küsida, milles tema meelest su laiskus seisneb. Kui vastus on asjalik, on sulle sellest abi, kui aga mitte, selgub, et tegu oli lihtsalt katsega sinuga manipuleerida.

Kui su prioriteetide hulka kuulub aga sellele süüdistajale meeldida soovimine, mõtle oma prioriteetide üle jätkuvalt:) Süüdistaja ei lakka süüdistamast, kuni sinus meeldimissoovi tajub. Tasub ka leppida mõttega, et paljude inimeste meelest oled nagunii süüdi tuhandes asjas, kahjuks mida paremini sul läheb, seda rohkem. Kõigil on õigus oma arvamusele, nagu ka sinul. Tasub proovida vähendada nende inimeste hulka, kellele tahad meeldida, üha väiksemaks, kuni jääb alles üksainus - sa ise. Paradoksaalsel kombel hakkad niimoodi järjest rohkematele meeldima, leppida tuleb sellega, et paljud räägivad sind samas taga.
Võib proovida ka sõnadega, antud näite puhul korrata endale: mul on õigus laisk olla. Tulemus peaks tulema kergema tunde näol nii kolmandal päeval, hiljem kiiremini.


Millised on kõige kavalamad võtted, millega on Sinus süütundeid tekitada püütud?


Kõige kavalamad võtted - silmakirjalik headus ja kurbus, haletsuse tekitamine. Nende eiramine paneb ennast ikka tõelise koletisena tundma. Kui minu prioriteet oleks igas olukorras heaks inimeseks jäämine, oleksin pidanud ennast syytundest ammu yles pooma.

9 kommentaari:

Monika ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Juhan ütles ...

Teadsa, ma ei paku talle seda mõnu, et temaga kohtun, kuigi sellest kohtumisest saaks pakju komprat praeguse vallavalistsuse kohta. Mul on artikli "Kõuel käib adra ees aus, mees osa 2" kondikava juba valmis, las räägib oma mulla juttu märtsi kuulutajas.

Juhan ütles ...

Ja Laanet ja süütunne on kaks eri asja. Ma arvan, et temal on domineeriv äng, pime viha, kibestus. Süütunnet ta üritas tekitada minus, vallalehe kaasaitamisel, mina oma tulevase vastuartikliga süütunnet temas äratada ei kavatse, ma arvan, et halvimal juhul ta laamendab ja karjub, ehk heal juhul elab oma neg. emotsioonid kuidagi välja., vbl. on tal ükskõik, nii tugev ja pohuist.

Hongmees ütles ...

Minu arvates oli Juhani vastus täiesti asjakohane.

Olen ise ka sellesama süütundega pidevalt kimpus. Viimati kui sain kentsaka kommentaari oma ajaveebi postitusele "Juhtus selline lugu" (http://www.nahkanuia.net/?p=377).

Seal ei püüdnud kommenteerija küll minus mingit süütunnet tekitada aga see tekkis iseenesest. Et kas ma tõepoolest olen selline tropp, et ei oska probleemi pseudoprobleemist eristada. Aga siis mõtlesin asja läbi (Juhani keeles vaatasin üle oma prioriteedid) ning sain enesekindluse tagasi.

Kõigile ei saa ja ei peagi meeldima. Ka see on mul ammust aega selge. Pigem on oluline, et inimesed keda inimene ise kõrgelt hindab, minu motiive mõistaksid, nendega teinekord isegi mitte nõustudes.

Juhan ütles ...

Kusjuures asi on tõesti minu kirjastatud, võib sisaldada minu mõtetega kokkuminevaid, kuid Jakobsoni temaatilised mõtisklused on vahest kellegi kirjasaatja omad.

Hongmees ütles ...

Ma ei saa Su viimasest kommentaarist aru!?

Juhan ütles ...

never mind :)

Hongmees ütles ...

Või siiski saan ...

Juhan ütles ...

whatever ;)