30.06.08

Vodja mõisa korstnad

Helistas mulle Sven, kes on selliste mõisate, nagu Vodja (seal asub Vodja Kool), Esna (väga Zen koht) ja Põhjaka (parim välirestoran, kajuks sel suvel ei avata) mänedzer ning küsis, kas mul pole mingit ajaloolist fotot Vodja mõisa kõrvalhoone korstende algkuju kohta, praegused olevat maha lammutatud. Põhjus, miks ta minu käest seda küsis, peitub kahes aastas, mil ma Vodja mõisa kavaleride majas elasin, mis on minumeelest Järvamaa ilusaim hoone. Kui ma peaks millegiga arhitektuuriajalukku minema, oleks see minu jooniste järgi taastatud Vodja mõisa peahoone veranda puitpits, mille aluseks muidugi samuti vanad fotod. Nii et võibolla lisandub nimekirja üks korstnapits. Vodja on tuntud olnud oma võimsa viinavabriku poolest, millel erinevatel aegadel kaks võimsat korstent ja mõned väiksemad. Arhitektuurse dominandina on seega detail antud kohas väärtuslik ja sellega tasub pusida. Kuna Vodja mõisasüdames asub Kavaleride maja, mis oma ekstravagantsuses püüab palju tähelepanu, ei ole minuteada teisel kõrvalhoonel oma nimetust - ehk see on unustehõlma vajunud. Praegu asub seal kooli ja ühtlasi kolme mõisa köök. Ülemisel pildil, mis tehtud peahoonest läänest, on kõrvalhoone kõige algupärasem korstnakuju näha. See on kõrge, kergelt kooniline, kitsa pitsiga. Järgmise pildiga võrreldes tekkib aga küsimus, kas pildil on sama korsten ning kas see asub samal pool katuseviilu? Keskmisel ja alumise pildil asub korsten selgelt põhjapool, ülemisel võib olla tegu optilise efektiga. Üks põnev detail on põlenud maja kõrvalhoone katuseviilul ees. Minumeelest meenutab see väikest kellatorni. Ehk tasub kaaluda taastamist? Siin veel mõned kunagi minu tehtud ja kogutud pildid.

Mida ma veel olen viimasel ajal teinud, millest bloginud pole? Olen algatanud ühe teeprojekteerimis-esoteerika kokkupuutepunkti vestluse, millest kunagi pikemalt kirjutada plaanin, kuna teema on oluline ja eluline.

Kommentaare ei ole: