26.06.08

Hall arheoloogia




On olemas valge, läbipaistev, ehk ametlik arheoloogia ja must arheoloogia. Valge jaguneb omakorda allvee-, aero-, pinnase-, teoreetiliseks jne. You name it. Must arheoloogia on seotud omakasuga - kaevatakse lahti ja rüüstatakse täiskuuöödel haudasid, tuhnitakse muinaslahinguväljadel ja Sinimägedes. Parem kraam korjatakse üles ja müüakse läände, ebahuvitav jäetakse vedelema. Musta arheoloogi poolt puistatud kultuurkiht on suhteliselt väärtusetu - paremad hauapanused on vehkat pand. Musti arheolooge seostatkse tihiti detektoristidega - aardeküttidega, kes kasutavad metallidetektoreid. Arheoloogidel on isegi plaan detektorid üldse ära keelata. Detektoristid aga väidavad, et nemad on puhtad poisid ning detektorite keelamine ei muudaks midagi - mustad jõud tegutseksid ikka edasi, sest neil on sügavalt poogen. Ka ATV foorumlased väidavad, et nemad on kultuursed inimesed, kaitsealade metsa alla sõidavad rööpad sisse hoppis mingid paadund pätid. Detektoristid jälle ütlevad, et arheoloogid on tavaliselt joodikud ja lõhuvad muististed väljakaevamisel ise ära, kaotavad ära jne. Detektoristide foorumis on teema, kuhu pannakse välja oma nodi, mida leitakse.

Minu, halli aReheoloogi, viimased leiud, leiad siit piltidelt. Läksin mina ükspäev Aela Hiide palvlema, aga ei leidnud hambakivi üles. Juhtusin hoopis ebaseadusliku prügimäe peale.
Saak: kaks akent, ühel isegi klaasid ees. Sinna jäi: veel neli akent (üheklaasilised, ilma klaasideta), plekkahjuplekke, mingit soojustusmaterjali, lillepotte jm. Raudhinged ma leidsin jaanitule lõkkeaset läbi kammides, mul on neid vaja kuuri uste hingedeks. Kahjuks ma ei leidnud hingede vastuseid, mis posti külge käivad. Seaduse järgi peaks ma minema kuhugi arheoloogiavastuvõtupunkti ning loovutama väärtuslikud leiud riigile, nende väärtuse eest 1/2 rahaliselt vastu saades. No kuidagi imelik on pehkinud aknaid ja roostes hingi kuhugi loovutada. Seega, halli arheoloogina, restaureerin need ise ja kõik huvilised võivad neid imeltleda peatselt minu kodumuuseumis. Kes pikale lainele edasi jääb, näeb kindlasti tulevikus, kuidas need esemed peale taastamist välja nägema hakkavad. Vanade akende taastamisega alustasin kolm aastat tagasi, põhjaliku restaureerimisjuhise leiab muinsuskaitseameti lehelt. Halli arheoloogina ma detektorit ei kasuta, lõkkeasemes oleks abi olnud termomeetrist, poolsulanud tosse pidin jahutama läbi niiske rohu joostes.


3 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Hall arheoloogia?
Pakuks sellise tegevuse nimetuseks pigem küttimine ja korilus.
Tänapäevane kütt-korilane hoolitseb oma piirkonna keskkonna korrasoleku eest (3.mai) ja võtab tänulikult vastu need annid mida loodus pakub, olenemata sellest kas need produktid on natura või cultura kategooriast.

Juhan ütles ...

No küttimine see olla ei saa, sest raud ja puit ei osutand vastupanu, ei olnd mingi loitsuga animeeritud üldse. korilus jah... teine teema. Ma ei kirjutand, miks ma jaanipäevajärgselt jaanituleplatsile üldse läksin: Mõtlesin, et saan umbes 100-200 ühikut maksumärgistusega taarat. Selle jaoks ei joond üldse palju, et hommikul varakult üles saaks ja korilema. Paraku, oli keegi minust kiirem ja kavalam olnud.

Juhan ütles ...

Tuli veel meelde selline case, kus elu aeg metsas oma reeglite järgi eland vanaproua sai keskkonnaametnike käest trahvi, kuna püüdis jõe ääres õngega kala. Nii et ma ei imesta, kui hinged ja aknad juba kuskil "valgete jõudude" käes menetlustoimikus on. Nii palju sulle "küttimist ja korilust" väljaspool 3. maid!