26.01.09

Kohalikest koolidest

Kuna piirkonna arengus mängib alati tähtsat rolli kool, laiemalt koolivõrgustik, siis olen oma koduloouurimustel ka sellel teemal põgusalt peatunud. Kohalik koduloouurijate kuningas Erich Klaan on suurema töö juba ära teinud - avaldanud uurimuse Triigi Valla koolidest, eks see ole mul ees olnud, kui ma kujundasin kaks skemaatilist kaarti, ühel koolimajad praeguse Kõue Valla piires, mis praktiliselt ühtib kunagise Triigi Vallaga, selle olen avaldanud Kõue Ajaloo Vihikus 2008:


Ning järgnev on avaldatud Harmi Kooli 165. aastapäeva juubelitükises, siin on piirkonnaks kitsam, praeguse Habaja-Harmi-Ojasoo-Kirivalla kant, mõlemad skeemid võivad sisaldada väikseid ebatäpsusi aastaarvude osas, need ei ole ilmselt kunagi 100% tõesed:


Äärmiselt põnevad on kõiksugu autentsed koolifotod - tagasihoidlikud olud, palju kasukas lapsi, kindla näoga kohalik koolmeister - maa sool. Ardu esimene koolimaja, ilsmelt kõige lahedam minu teadaolev pilt sellest hoonest:


Ning legendaarne koolmeister Tõnu Talbak:


Koolide uurimisel tasub käia ära Pedagoogikaarhiivis, mille asukoht on lõpuks pidama jäänud Pedagoogikaülikoolis, antud Ardu moodsa koolima skeem on pärit sealt:


Legendaarseim ümbruskonna koolimaja, "Korteni maja" asus Paunkülas, võibolla Harjumaa vanim koolihoone üldse, seisis veel kuuekümnendatel, praegu on näha vundamendi asukoht, mantelkorstna kivikuhila. Hoone nimi olevat tulnud Rootsi sõduritest, kes seal korteris olevat mingi aeg viibinud. Aastaarvudest ma praegu rääkima ei hakka, Lembit Andreseni tõsiteaduslikud aastaarvud võivad olla veidi konservatiivsemad kohalike uurijate leituist, sel aastal peaks ümmargune juubel majal igal juhul olema, Paunküla külaseltsile olen ma lubanud abi pakkuda, kui mingi trükise plaan peaks olema, pildil Korteni maja, foto 196X:


Hiljem asus Paunküla kool mõisavalitseja majas:

Ning kõige lõpuks üks Norra Mõis, Koeru kihelkonnast, Järvamaal, Jõgevamaa piiril. Antud foto pärineb Juhan Maiste mõisaraamatust, majas on kunagi asunud Rõhu algkool, pildil olev hoone on müügis, paraku betoneeritud topisena.


Kas tuleviku maakool võiks asuda küla keskel, kuhu tuuakse ümbruskonna lapsed ning kus nendega tegeleb keegi kohalik autoriteet, kes lugeda, kirjutada ja suhelda oskab (sisuline haridus formaalse asemel)?

Kommentaare ei ole: