13.01.09

Pilpakiskuja-krati käivitamine


Toimus täna ootamatult tõhusalt. Juba ennelõunal ühendasin mootorilahenduse laastumasinaga ja panin hääled sisse, tühjalt jooksis kiirusel 1-2 p/s, gravitatsioonijõudu eiramata. Mul oli prooviks varutud paar lepa juppi, mida tera peale sättima hakkasin. Osaliselt olin neid ka koorinud, masin lõikama ei hakanud, lõpuks hakkasin ise taipama pilpakiskujate universumi, või seda, kui vähe ma sellest tean. Sain selgeks nõksu kiskumise alustamiseks - teravama nurgara ots tera poole. Selgus, et kisub vaid paku otsast väikest kiilu, avastasin, et olin teraesise 150 laia laua suvalise kõvera valinud, suhvel välja ja hööveldasin siledaks. Kõige selle juures oli tegu väga viletsa lörtsise ilmaga, mul ei ole võimalust massinat kuhugi katuse alla praegu panna. Nii. Loodisin, hööveldasin teraaalust ja tagasi tööle. Nüüd hakkas kiskuma, kusjuures alguse asjana ikkagi väga stiilseid pilpaid - kõiksugu lahedate kujudega, ilmselt tegu lepa jämeda aastaringi, tera suht paksu pilpa seadistuse ja algse töömetoodikaga. Aga hakkas juba looma. Näpud jäid alles, neli korda andis otsad jõuvõlli 10mm polt - seega minu tehtud ja tellitud puu- ja metalleksentrikulahendus töötasid. Neli katkist polti kulus, et ma sain mõtte jõuallika rihma lõdvemaks lasta, et see hakkaks lohisema ummistuse puhul, justnimelt liiga jämeda lepa pilpa lõikamine jooksutas masina kinni (poldi puruks), homme otsin kuskilt meisli, et nejandat polti, mis on needistunud otstega, jõuvõlli august välja lüüa. Minu lahendusel ei ole esialgu hoorattaid, masin saab momenti otse ülekandelt, küll aga peaksin ma hoorataste peale vbl. tulevikus mõtlema, annaks inertsist lisa jõudu lõhestamisel. Järgmisel käivitamisel tuleb kindlasti kasutada ka kvaliteetsemat puitu. Avastasin ka pilpanishi, mida kindlasti täitma hakkan - algeline masin annab erikujulisi, lahedaid, käsitöömaiguga pilpaid, mida on ajaloolistel piltidel sagedasti näha vanade hoonete katustel - eelkõige lautade, saunade, heinaküünide, paargute peal, kus vettpidamine ei pea olema 100%, teinekord ka seintel. Esimese, proovikiskumisega sain kuskil veerand ruutmeetrit lahedat, loomingulist, erikujulist lepapilbast, mis seemneks laastumasina varjualuse katuse ehitamisel, sellist juba kuskilt naljalt osta ei saa, sest keegi ei viitsi sellise kvaliteediga pilbast müüa, kujul ja suurusel on vahe ainult pilpa löömisel vahemaal, muud midagi. Mul on selle massina peale nüüd niipalju aega läinud, et muid töid on kuhjunud, paar päeva ma masina edusamme ilmselt ei kajasta, mõnes järgmises postituses näitan mõnda vana pilti pilpakatusest, mida olen leidnud, panin üles ka küsitluse pilpa/laastukatuse osas, mitme vastuse valimise võimalus.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

U S K U M A T U !!!

umbes kui pikad pilpad said ?

uskmatu-wader

Juhan ütles ...

no kuni 60