24.01.09

Filmielamus: Maa on pattude laul



Maa on syntien laulu, Soome, Rauni Mollberg, 1973

Ma olen viimasel ajal vaadanud Soome maaelu filme, kuna võrredels Eesti filmidega

1. Puudub ideoloogiline moonutus (2008 Eesti propagandafilmid)
2. Kaunid loodusvaated (miks neid Eesti filmides nii vähe on)
3. Tase tundub nagu kõrgem
4. Põhja-Eesti taustaga valdan Soome keelt

Antud filmi põhiliseks plussiks oli maaelu (Tapahtuu sotaan jälkeen Siskon kylassa Etelä-Lapissa) äärmiselt tõetruu kujutamine, kõiges oma viletsuses, töödes, rõõmudes, aastaaegades, sündides ja surmades. Mul ei tule pähe hetkel ühtegi Eesti filmi, kus talutööde igapäevane nokitsemine oleks olnud suures plaanis ja kulgeks rahulikult, filmi tempos, kannaks ja voolaks, on vaid mingine palksein või butafooria peategelaste taustaks, heal juhul võetakse puukausist kulbiga putru või välgub solgiämber, parandage mind, kui ma eksin. Filmi lõpus oli väike ringvaade rezhisöör Mollbergi teemal, ta näitas ja rääkis puuasumist, kus lapsepõlves elas, anti sõna ka kriitikutele ja Soome suurkujudele, kes Raunit iseloomustasid (Ihana ja mahdoton). Mul ei ole siinkohal mõtet filmi sisu ümber jutustada ning kindlasti on see mitmeplaanilisem, kui minu nähtu - huvitasid eelkõige eluolu, arhitektuur ja kombed, vaataja peaks arvestama rohke naturalismiga. Ma ei ole seda filmi algusest lõpuni ühe jutiga läbi vaadanudki, seega täit narratiivi mul pole võimalik edasi anda. Paistis, et film näitab kolme maailmavaadet, elustiili, millest Soomet talupojale oli antud kandev roll. Kuna tegevus toimus Lõuna-Lapis, tulid filmi laplased Nahkakülast (sic!), kes erinevalt pahurast ja räpasest, hallist talupojast, olid kirevate lintidega kaunistatud kostüümidega, rõõmsameelsed, vabad, nagu nende põhjapõdradki.


Pahur talupoeg peksis oma koera, laplane ajas oma koerad eemale põtrade lihakeredest. Talupoja loomad olid temale loomuomaselt kinni laudas. Kolmandaks inimtüübiks filmis olid protsetandid, kes elasid tapeeditud taredes, istusid korralikel toolidel ja sõid kenasti nuga ja kahvlit kasutades. Külla sõitis rändpreester, tema jutlus on kindlasti võimsaim filmis nähtud nähtud protestantistlik jutlus, siinkohal ei hakka filmi spoilerit maha panema. Mõned kaadrid, mis leidsin:

Kirste tegi kohalik meister filmi jooksul kaks tükki, kuigi surma oli rohkem - ma ei tea, kas laplased matsid oma surnuid sel viisil, piltidel kirstu tegemine:


Puid veeti kahel korral, esimesel langesid reeümber kuused kahemehesaagide jõul, teisel korral veeti roikaid:


Arhitektuurielamis oli võimas, madalanurgaga katused, lääpas kõrvalhooned, paargud:

2 kommentaari:

Rainer ütles ...

Kuskohast seda filmi tavainimene näha saaks?

Juhan ütles ...

Oleneb, millised on tavainimese harjumuspärased filmide vaatamise/hankimise kohad.